سینما مثبت: با اعلام فهرست هزینههای صورت گرفته برای جشنواره جهانی فیلم فجر، سازمان سینمایی یک قدم دیگر به شفاف سازی نزدیک شد و مقاومت طولانی مدت برگزار کنندگان این جشنواره برای فرار از شفاف سازی را در هم شکست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در فهرست منتشر شده از سوی سازمان سینمایی هرچند موارد زیادی به شکل کلی بیان شده اما باید انتشار همین فهرست را نیز به فال نیک گرفت و حالا از برگزار کنندگان این رویداد پرسید چگونه در یکی از سختترین سالهای اقتصاد ایران، دو برابر هزینه برگزاری یک جشنواره داخلی را صرف برگزاری یک جشنواره کم اثر بین المللی کردهاند؟
یکی از نکات جالب توجه در این فهرست تناقضهای آن است. مثلاً مبلغ ۷۸ میلیون تومان بابت «تهیه هدایا و تقدیم به داوران و مهمانان ویژه و سفارتخانهها» درج شده که این مبلغ صرف خرید ۱۷ گلیم و ۹ قالیچه و ۲۷ قلمدان شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که مسوولان این رویداد بارها و بارها بر این مطلب تاکید کردهاند که میهمانان این جشنواره هیچ امتیاز ویژهای برای حضور در این رویداد دریافت نمیکنند و برای حضور در این جشنواره مشتاق هستند اما حالا مشخص شده نه تنها میهمانها بلکه حتی ظاهراً اعضای سفارتخانهها نیز از کنار این جشنواره صاحب قالیچه و گلیم شدهاند!
همچنین هزینه ۵۹۰ میلیون تومانی برای صدور ۱۲۶ بلیت میهمانان خارجی و پرداخت کمک هزینه به ۱۵۸ میهمان دیگر برای خرید نیز بار دیگر شایعه «اشتیاق میهمانان به حضور در جشنواره فجر» را با تردید مواجه میکند.
در ردیف یک عنوان شده ۲۱ مدیر جشنواره ۷۱۷ میلیون تومان دستمزد گرفتهاند و ۱۴۷ ماه (معادل حدود ۱۲ سال) کار کردهاند!
کاش به طور شفاف مشخص شود مدیران این رویداد دقیقاً چه کاری و در چه سرفصلهایی انجام دادهاند آن هم برای جشنوارهای که اغلب آثارش در رویدادهای بین المللی دیگر شرکت داشته و حتی اکران نیز شدهاند.
دستمزد حدوداً یک میلیارد و دویست میلیون تومانی ۲۳۰ کارمند جشنواره نیز از نکات قابل تأمل است و نشان میدهد این جشنواره حتی اگر با مخاطب حداقلی هم برگزار شود، میتواند با نشاندن کارکنانش در سالنها، فضای شلوغ و پُرمخاطبی را تداعی کند و عکسهای مناسبی از این استقبال را برای رسانهها تهیه کند.
جشنواره جهانی مبلغ ۶۳۰ میلیون تومان بابت پذیرایی از میهمانان و پرنسل به میزان ۱۸۶۰۰ نفر طی یازده روز پرداخت کرده است. یعنی به طور متوسط روزی ۱۷۰۰ نفر در این جشنواره پذیرایی شدهاند. کافی است عدد و رقم صندلیهای پردیس چارسو با این عدد ۱۷۰۰ نفر مقایسه شود تا معلوم شود استقبال از کافی شاپ جشنواره بیشتر بوده یا فیلمها؟
در بند ۲۰ اعلام شده هزینهای دویست میلوینی برای تهیه و و پخش برنامههای تلویزیونی صرف شده است. آیا این مسئله در دیگر جشنوارههای دنیا نیز مرسوم است که برای پوشش جشنواره به شبکههای تلویزیونی پول پرداخت کنند؟
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای برگزار کنندگان این جشنواره درباره موارد مطرح در این یادداشت است.