سینما مثبت: ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای اتوموبیل یکی از ایدههایی است که در سالهای اخیر برای حل معضل ترافیک تهران پیشنهاد شده اما اغلب راه حلهای مطرح شده در این زمینه تناسبی با شرایط تهران نداشته و پس از مدتی متوقف شدهاند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، پس از طرح شکست خورده شهرداری تهران برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در تهران که حاصل آن راه اندازی تعدادی دکه و سپس تعطیلی آنها در سالهای گذشته بود، حالا یک اپلیکیشن با نام بیدود به میدان آمده تا بخت خود را برای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در تهران بیازماید اما مشکل این است که اپلیکیشن مذکور مخاطبان خود را با راه حلهایی پیچیده برای استفاده مواجه میکند.
استفاده کنندگان پس از دانلود بیدود باید قوانین و مقررات آن را مطالعه کرده و آن را بپذیرند. این قوانین آنقدر مفصل و طولانی است که گویی استفاده کننده قصد دارد کالایی بسیار ارزشمند ـ نظیر موتور سیکلت یا اتوموبیل ـ را از این سرویس دهنده بخرد.
بدود هزینه استفاده از این سرویس را برای نیم ساعت 1500 تومان تعیین کرده است. تصور کنید شما به عنوان یک شهروند قصد داشته باشید به جای طی کردن فاصله دو موقعیت کاری با اتوموبیل، از دوچرخههای بیدود استفاده کنید. در چنین حالتی برای طی کردن فاصلهای که معادل یک کورس است، مبلغی حدود 1500 تومان پرداخت خواهید کرد و با تاکسی جابجا خواهید شد تا اینکه همین مبلغ را بابت دوچرخه سواری پرداخت کنید. به عبارت سادهتر بیدود از نظر قیمت هم برتری خاصی نسبت به دیگر وسایل موجود ندارد و از همه مهمتر اینکه برای استفاده از اپلیکیشن فوق باید مبلغی حدود دویست هزار تومان پرداخت کنید و این یعنی این اپلیکیشن به جای آنکه بتواند مورد استفاده قشر دانشجو یا دانش آموز و اقشاری با درآمد پایین قرار گیرد، صرفاً میتواند با اقبال اقشار خاصی از جامعه مواجه شود و تکلیف اقشار خاص هم که مشخص است: آنها معمولاً اتوموبیل شخصی را به هر وسیله دیگری ترجیح میدهند.
حتی پراکندگی جغرافیایی پارکینگهای دوچرخههای بیدود هم نشان میدهد ارائه دهندگان این خدمت بیشتر شمال شهر و نقاط مرفه را در کانون توجه خود قرار دادهاند.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای مدیران این اپلیکیشن درباره مطلب فوق است.