حاشیههای بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر به روایت سینما مثبت
نسخهای ایده آل برای برگزاری بین الملل فیلم فجر
سینما مثبت: همزمان با نزدیک شدن بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی، استقبال از این رویداد رو به افزایش است و روز جمعه پردیس چارسو یکی از روزهای شلوغ جشنوارهای خود را پشت سر گذاشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در میان فیلمهای حاضر در جشنواره برخی آثار نسبتاً استاندارد حضور دارند که به واسطه ارزشهای هنری و همچنین خط داستانی جذاب، تماشای آن میتواند به تجربهای لذت بخش تبدیل شود. «حبیب الارض» ساخته فیلمسازی کویتی با موضوع زندگی یک شاعر ملی ـ میهنی در کویت، «آل کلاسیکو» ساخته فیلم سازی عراقی با درونمایه ای از طنز تلخ، «سگهای هار» ساخته فیلم سازی فرانسوی با موضوعی اکشن و پایانی غافلگیر کننده، «مادر من» ساخته فیلم ساز معروف ایتالیایی و «جنون» فیلمی با موضوع اتفاقهای تروریستی در ترکیه فیلمهایی است که خبرنگار سینما مثبت در دو روز گذشته موفق به تماشای آنها شده است. فیلمهایی که در زمان اکران اغلب «صندلیهای خالی» افتخار تماشای آنها را پیدا میکنند و به جز فیلم «آل کلاسیکو» و «سگهای هار» که تقریباً دو سوم سالن از جمعیت پُر شده بود، درمورد سایر فیلمها چنین اتفاقی رخ نداد. یکی از علتهای مهم این مسئله، اطلاع رسانی نادرست مسئولان درخصوص فیلمهاست، به نحوی که اگر کسی حوصله مراجعه به سایت جشنواره یا استفاده از اپلیکیشن این رویداد را نداشته باشد، از مضمون و محتوای فیلمها باخبرنمی شود. البته جشنواره امکانات مختلفی برای معرفی تصویری فیلمها دارد. مثلاً در بخشهای مختلف پردیس چارسو صفحات عریضی تدارک دیده شده که بی وقفه تصویر مسئولان این رویداد را پخش میکند اما دریغ از یک تیزر یا معرفی نمونه فیلم برای معرفی آثار خارجی! البته مسئولان جشنواره نیز تاکید کردهاند که «جشنواره همهاش فیلم نیست». با توجه به استقبال شدید شرکت کنندگان از کافی شاپ و دیگر بخشهای ارائه دهنده مواد غذایی که گاه چندین برابر میزان افراد علاقه مند به تماشای فیلم است؛ میتوان در سال آینده قانونی وضع کرد که به موجب آن شرکت کنندگان در جشنواره صرفاً در صورت تماشای فیلم و افزودن به آمار افراد حاضر در سالن میتوانند از بنهای غذا استفاده کنند. از نظر قانونی هم این بنها به شرکت کنندگان داده شده تا پس از تماشای هر فیلم، با خوردن چای و قهوه برای تماشای فیلم بعدی آماده شوند اما متاسفانه برخی شرکت کنندگان این مسیر را «دور» زده و عملاً رغبتی به تماشای فیلمها نشان نمیدهند!
جشنواره «آب» را به روی شرکت کنندگان بست
استقبال از فوت کورت جشنواره فیلم فجر در روز جمعه باعث شد تا برخی غرفهها در حرکتی عجیب اقدام به گران فروشی و افزایش بیست درصدی اقلام کنند. این مسئله درکنار بی اعتنایی و برخورد دور از شان هنرمندان برخی فروشندگان مواد غذایی، برخی شرکت کنندگان را آزرده کرد. با توجه به قیمت دو برابری اقلام پذیرایی، از روز شنبه تنها آب سرد کن موجود در طبقه هفتم نیز غیب شد تا حاضران در این رویداد مجبور شوند برای رفع تشنگی، آب معدنی 500 تومانی را به دو برابر قیمت تهیه کنند. این مسئله با اعتراض برخی از هواداران جشنواره نیز مواجه شد و آنها در گفت و گو با دبیر جشنواره، اعتراض خود را نسبت به این مسئله بیان کردند. البته میرکریمی در این دوره از جشنواره چهرههای مختلفی از همکارانش را به خدمت گرفته و مثلاً یکی از فیلم نامه نویسانش را در بخش باشگاه هواداری مشغول به فعالیت کرده و عجیب است چرا از تخصص «مدیر تدارکات» فیلمهایش بهره نگرفته و چنین فردی را به خدمت نگرفته تا در طول برگزاری جشنواره، بر مسائل اینچنینی نظارت داشته باشد تا جشنواره در این بخش نیز بی عیب و نقص برگزار شود؟!
اتفاقهای عجیب در میان استعدادهای سینمایی آسیا
عادتهای عجیب برخی شرکت کنندگان در بخش «دارالفنون» که متعلق به کشورهای دوست و برادر هستند، باعث تعجب حضار شده است. مثلاً گروهی از این جوانان غیر ایرانی حتی پس از غروب آفتاب و در سالنهای چارسو، از عینک دودی استفاده میکنند. وقتی یکی از مخاطبان ایرانی درخصوص این موضوع از آنها سؤال کرد اعلام کردند چون در مملکت خودشان بازیگر شناخته شدهای هستند، عادت به این کار دارند. این مخاطب ایرانی برای این میهمان عزیز توضیح داد که او در مملکت خود ممکن است مورد شناسایی واقع شود اما در پردیس چارسو چنین خطری او را تهدید نمیکند و بهتر است پیش از آنکه به دلیل استفاده از عینک زمین خورده و صدمه جسمی ببیند، عینک را از چشم بردارد. این گروه از میهمانان علاقه عجیبی به گرفتن عکس سلفی با مسئولان جشنواره دارند.
جشنواره سال آینده چگونه برگزار شود؟
نکته حاضر اهمیت در بخش «دارالفنون» مانور گسترده مسئولان جشنواره بر حضور پُر رنگ مخاطبان در این بخش است که البته درخصوص برخی کارگاهها همچون: کارگاه محمود کلاری و اصغر فرهادی غیر قابل انکار است. شمارش صندلیهای کارگاه توسط خبرنگار ما نشان میدهد جمعاً 105 صندلی داخل این کارگاهها تعبیه شده که با در نظر گرفتن جمعیت تقریبی 25 نفره حضور دست اندرکاران کارگاه، مسئولان ضبط و ثبت تصویری برنامه، خبرنگاران و دیگر اعضای جشنواره، در بهترین حالت 80 نفر از هر کارگاه بهره میبرند. به نظر میرسد جشنواره میتواند به جای آنکه این هنرمندان را صرفاً برای شش روز میهمان این کارگاهها نماید، با بودجهای که در اختیار دارد آنها را بورسیه نماید تا در آیندهای نزدیک در مدرسه سینمای ایران در محضر اساتید سینما، این علم را بیاموزند. شاید در این وضعیت صرفه جویی خوبی نصیب جشنواره شود. فقط میماند تماشای فیلمها که با توجه به استقبال اندک از اغلب فیلمها، میتوان جهت صرفه جویی نسخه DVDآنها را تکثیر و برای اندک علاقهمندان ارسال نمود. بخش مهم ماجرا همان «فیشهای پذیرایی» است که در طول روزهای گذشته با استقبال خوب سینماگران و شرکت کنندگان مواجه شده و میتوان آنها را به صورت «کارت به کارت» به سینماگران منتقل نمود.