یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی خبر

جوایز جشن منتقدان سینمایی ایران معتبر است؟

۱۳۹۴-۰۷-۱۴
Reading Time: 5 mins read
0

جوایز جشن منتقدان سینمایی ایران معتبر است؟

 

سینما مثبت: سرانجام پس از تاخیری طولانی، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران فهرست کاندیداهای نهمین جشن خود را اعلام کرد اما این کاندیداها و جوایز چقدر اعتبار دارند؟

 

Jashn-Montaghedan-Cinema-94714.jpg

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، کاندیداهای جشن نهم از میان فیلم‌های شرکت کننده در سی و سومین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده‌اند. البته انجمن منتقدان با گشاده دستی فراوان! انتخاب را به فهرست فیلم‌های جشنواره سال گذشته محدود نکرد و هر از چند گاهی با ارسال پیامک برای اعضای خود، فیلم‌های دیگری را هم در این فهرست قرار داد که مشخص نیست بر چه اساس و معیاری صوت گرفته است. «فیلم‌هایی که از حضور در جشنواره سی و سوم بازماندند ولی تا پایان خردادماه 94 به اکران عمومی درآمدند»، توضیحی است که انجمن درخصوص این فیلم‌ها ارائه کرده اما آیا این مسئله در آیین نامه این انتخاب بوده یا به شکل سلیقه ای صورت گرفته است؟

 

عدم شرکت برخی اعضاء در رای گیری

طبق شنیده‌های موردی سینما مثبت، برخی از اعضای انجمن در این رأی گیری شرکت نکرده‌اند. لازم است انجمن آمار دقیقی از شرکت کنندگان در این رأی گیری اعلام نماید تا مشخص شود نتایج حاصله نظر چند نفر از اعضاء است.

 

همه اعضای انجمن تخصص های فنی مختلف دارند؟

مسئله مهم دیگر ترکیب اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی است. بخش قابل توجهی از این افراد «خبرنگاران حوزه سینما» هستند که وظیفه و رسالت خود را اطلاع رسانی می‌دانند و ادعایی هم درخصوص کارشناسی فیلم‌ها از منظر فنی و حرفه ای ندارند. بخش محدود انجمن نیز چهره‌های قدیمی و اصطلاحاً «منتقد فیلم» هستند که صلاحیت اظهار نظر فنی درخصوص بخش‌هایی همچون: بهترین فیلم، بهترین بازیگری و… را دارند اما فهرست انتخاب‌های انجمن فقط به مورادی همچون: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه نویس، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن محدود نیست و گزینه‌هایی همچون انتخاب: بهترین فیلم برداری، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین و بهترین دستاورد فنی نیز در این فهرست وجود دارد.

چهره‌های فعال در سینما به خوبی می‌دانند که کسب تخصص در برخی رشته‌ها به اندازه ای سخت است که حتی کارگردان‌های بزرگ نیز ادعایی درخصوص اینکه به طور تخصصی موسیقی یا فیلم برداری را می‌شناسند ندارند. در چنین شرایطی انجمن منتقدان چگونه این صلاحیت را برای خود و اعضایش قائل و احراز نموده که بتوانند درخصوص «بهترین فیلم برداری» یا «بهترین تدوین» نظر بدهند؟!

 

این داوری ها به عهده صنف است

این رشته‌ها آن قدر تخصصی و ظریف است که ارزیابی و داوری درخصوص آن‌ها صرفاً می‌تواند توسط خود اعضای صنف صورت گیرد و بعید است مثلاً انجمن تدوین گران بتواند بهترین فیلم برداری را داوری نماید. البته انتخاب بر اساس سلیقه بحث دیگری است که در آن صورت دیگر نمی‌توان نام «داوری» را برای آن گذاشت. در اغلب این حرفه‌ها نیز اگر «تجربه» فعالیت وجود نداشته باشد، اظهار نظر سخت است حال چه برسد به داوری. مشخصاً چند تن از اعضای انجمن تجربه حضور در مراحل فیلم برداری، تدوین، ساخت موسیقی، صداگذاری و… را دارند؟ حتی آن دسته از اعضای انجمن که در این زمینه تجربه هم دارند، ادعایی درخصوص کارشناسی این بخش ندارند اما متاسفانه این انجمن با اعمال این رویه غلط، اعضاء را در شرایطی قرار داده که مجبور به اظهار نظر در تمامی موارد هستند.

سینما مثبت ضمن آمادگی برای انعکاس دیدگاه احتمالی مسوولان انجمن در این خصوص، پیشنهاد می‌کند این انجمن با محدود کردن دایره انتخاب‌های خود به چند رشته اصلی، فعالیت درخصوص سایر رشته‌ها را به صنوف بسپارد و به وظایف دیگر خود عمل نماید.

 

مطالب مرتبط:

 

«انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما» یاد بگیرد

 

وظایف فراموش شده انجمن منتقدان خانه سینما

 

نوشته قبلی

«آقامجیدی» با رژیم صهیونیستی چه می کند؟

نوشته‌ی بعدی

مجری گم شده منا در «پاسداران» قدم می زند!

نوشته‌ی بعدی

مجری گم شده منا در «پاسداران» قدم می زند!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس