یکشنبه, خرداد ۱۱, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر به دنبال «سینمای تخیلی»

۱۳۹۴-۰۲-۰۵
Reading Time: 3 mins read
0
آموزش «اصول کارگردانی فیلم‌های رزمی» در جشنواره فیلم فجر چه توجیهی دارد آن‌هم در شرایطی که سال‌هاست در سینمای ایران فیلم رزمی و اکشن ساخته نمی‌شود و اغلب فیلم‌ها با بهره‌گیری از لوکیشنی واحد اصطلاحاً به سمت‌وسوی «سینمای آپارتمانی» پیش می‌روند؟ بهتر نبود مسئولان جشنواره به‌جای این سرفصل، «کارگاه ساخت فیلم‌های آپارتمانی و کم‌هزینه» را برگزار می‌کردند؟
 
با جشنواره فیلم فجر ـ 54
 
جشنواره فیلم فجر به دنبال «سینمای تخیلی»
 
سینما مثبت:جشنواره فیلم فجر امروز رسماً بخش بین‌الملل خود را افتتاح می‌کند. این بخش در کنار نمایش فیلم، برگزاری چند کارگاه تخصصی را نیز در دستور کار خود دارد. بررسی عناوین این کارگاه‌ها نشان می‌دهد مسئولان جشنواره بدون توجه به واقعیت‌های موجود در داخل سینمای ایران، تلاش کرده‌اند با برگزاری این کارگاه‌ها تصویر آرمانی و ایده آل خود از سینمایی تخیلی را ترسیم نمایند.
 

جشنواره فیلم فجر،بخش بین الملل فیلم فجر،کارگاه های تخصصی جشنواره فیلم فجر، کریسف زانوسی،سینما پلاس،سینما مثبت

 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت،هشت کارگاه تخصصی سینمایی در حاشیه برپایی بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سالن 3 پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد. «تولید مشترک، اصول و روش‌ها»، «تبادل ایده«، «آسیب‌شناسی فیلمنامه در سینمای ایران»، «معیارهای جشنواره‌ها برای جذب فیلم»، «مبانی و قوانین کپی‌رایت»، «اصول کارگردانی فیلم‌های رزمی»، «کارگاه تخصصی جلوه‌های ویژه بصری در سینما» و «کارگاه تخصصی کریستوف زانوسی، کارگردان مشهور لهستانی» اسامی برخی از این کارگاه‌ها و نشست‌ها است. بررسی این عناوین نشان می‌دهد از میان آنها صرفاً کارگاه تخصصی کریستوف زانوسی برنامه قابل تأمل و ارزشمندی است که دلیل این امر نیز این است که برگزارکننده آن خود از چهره‌های مطرح سینمایی است و قطعاً مطالب وی می‌تواند کاربردی باشد. سایر عناوین بیش از آنکه بتواند برای اهالی سینمای ایران مفید فایده باشد، مناسب پُرکردن برنامه‌های جشنواره فیلم فجر است و بعید است فایده چندانی برای اهالی سینما داشته باشد. به زبان ساده بررسی این عناوین نشان می‌دهد مسئولان جشنواره در این بخش نیز مسائل را بسیار رؤیایی و دور از واقعیت‌های جاری سینمای ایران دیده‌اند. یکی از برگزارکنندگان این کارگاه‌ها در اظهارنظری عنوان کرده است: «با توجه به شرایط جدید نیاز به طرح موضوعاتی داریم. نیاز به تولید مشترک، نیاز به هم‌تراز شدن با دنیا در شیوه‌های طرح موضوع، نیاز به آموزش کارگردانی فیلم‌های اکشن و ماجراجویی و بحث‌های مختلف دیگری من‌جمله کار با بازیگر و چالش‌ها و کمبودها به‌عنوان بهانه‌هایی برای خلاقیت.»
 
این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که واقعیت سینمای ایران با این وضعیت آرمانی فاصله زیادی دارد. وقتی بزرگ‌ترین پروژه سینمایی ایران که قابلیت تولید مشترک نیز دارد، صرفاً با اتکا به بودجه‌های داخلی تولید می‌شود، برگزاری کارگاه «تولید مشترک، اصول و روش‌ها» چه ضرورتی دارد و سینمای ایران اساساً در سال چند تولید این‌چنینی دارد که بخواهد برایش کارگاه برگزار کند؟ معدود تولیدات مشترک نیز با بودجه‌های دولتی تولید می‌شود. 
 
عنوان «آسیب‌شناسی فیلمنامه در سینمای ایران» نیز یادآور نشست‌های کسالت‌آور و طولانی است که هر از چند گاهی در کشور برگزار می‌شود و به نتیجه مشخصی هم نمی‌رسد. 
«معیارهای جشنواره‌ها برای جذب فیلم» نیز در حالی عنوان یکی از کارگاه‌ها را به خود اختصاص داده که هنوز نگاه واحدی در میان مسئولان سینمایی در خصوص جشنواره‌های جهانی وجود ندارد و البته جشنواره‌های جهانی هم نسبت به سینمای ایران بی‌مهر شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که حتی فیلم عظیم و پُرهزینه ای مانند «محمد ص» را به رویدادهای خود راه نمی‌دهند و در عوض فیلم آماتوری «جعفر پناهی» را در بخش مسابقه می‌پذیرند! آیا این کارگاه قرار است چگونگی ساخت فیلم‌هایی از نوع سینمای ضعیف و سطحی اخیر جعفر پناهی را به اهالی سینمای ایران آموزش دهد.
 
جای خالی کارگاه فیلم های آپارتمانی
 
مسئولان سینمایی چه هدفی از برگزاری کارگاه «مبانی و قوانین کپی‌رایت» دارند آن‌هم در شرایطی که خود به اکران فیلم‌هایی مجوز می‌دهند که نقص قانون کپی‌رایت است؟ 
 
آموزش «اصول کارگردانی فیلم‌های رزمی» در جشنواره فیلم فجر چه توجیهی دارد آن‌هم در شرایطی که سال‌هاست در سینمای ایران فیلم رزمی و اکشن ساخته نمی‌شود و اغلب فیلم‌ها با بهره‌گیری از لوکیشنی واحد اصطلاحاً به سمت‌وسوی «سینمای آپارتمانی» پیش می‌روند؟ بهتر نبود مسئولان جشنواره به‌جای این سرفصل، «کارگاه ساخت فیلم‌های آپارتمانی و کم‌هزینه» را برگزار می‌کردند؟
 
برگزاری «کارگاه تخصصی جلوه‌های ویژه بصری در سینما» نیز از اساس کم‌فایده است چراکه در حال حاضر نیروهای توانمند حرفه ای در این بخش مشغول فعالیت در سینمای ایران هستند که متأسفانه بابی اعتمادی پروژه‌های عظیم مواجه می‌شوند و برخی کارگردان‌ها که به بودجه‌های کلان دسترسی دارند ترجیح می‌دهند به‌جای سپردن کار به‌دست این افراد، سفارش‌های خود را در خارج از کشور پیگیری کنند. 
جشنواره فیلم فجر در روزهای گذشته با انتشار اخبار مختلف، فرصت شرکت در این کارگاه‌ها را تمدید نموده و حتی این امکان را هم فراهم نموده که علاقه‌مندان در صبح روز برگزاری این کارگاه‌ها، ثبت‌نام و در آن حضور یابند.
 
نوشته قبلی

مکتب ایوبی چه فیلم سازانی تربیت می کند؟

نوشته‌ی بعدی

جدایی بین‌الملل از فجر «جواب» نداد!

نوشته‌ی بعدی

جدایی بین‌الملل از فجر «جواب» نداد!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

چند کلمه با جعفرخان از فرنگ برگشته

۱۴۰۴-۰۳-۰۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس