سینما مثبت: تاریخی سازی چه در سینما و چه در تلویزیون و چه در شبکه خانگی کار ساده ای نیست و حالا اگر بخواهید تاریخ سیاسی یا سیاست تاریخی را روایت کنید احتمالا کار دشوارتر خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت،سریال خاتون که از طریق نماوا عرضه شده را باید امتداد نوعی سریال سازی تاریخی-سیاسی دانست که امثال سیدضیاءالدین دری یا مسعود جعفر جوزانی آن را پیموده بودند و حالا در خاتون دوز نقد استعمار سیاسی بیشتر هم شده است.
همان طور که مرحوم دری در سریال کیف انگلیسی استعمار بریتانیا را نقد کرده بود و جوزانی در سریال در چشم باد استعمار سه گانه روس-انگلیس-آمریکا را نقد کرد در سریال خاتون شاهد نقدی تند و تیز بر سیاست های استعماری روسیه هستیم.
تینا پاکروان کارگردان خاتون و علی اسدزاده تهیه کننده سریال دریافتهاند که زمان تصویرسازی های کارت پستالی عاشقانه و بی ریشه از تاریخ گذشته و مخاطب امروز در شرح علل ناکامی های خویش به دنبال ردپای تاریخی استعمار میگردد و اینجاست که نفوذ روسیه در قالب یک افسر خودکامه بی مغز از همان قسمت اول خاتون رخ می نماید.
خاتون بازیگران متعددی دارد که برخی از آنها جزو خبرگان کار خویش و برخی جوانتر هستند ولی سطحی استاندارد بر کلیت بازیها حاکم است و قابل قبول.
خاتون به مانند بسیاری از داستانهای تاریخی رگههای عاشقانه قوی خود را هم دارد که در قالب های مختلف از عشق اعیانی تا عشق فقرا متجلی میگردد ولی آنچه زیربنای درام است نه این عشقها که بلایایی است که استعمار و عمالش بر سر اخلاق و انسانیت آورده.
استعمار است که نه فقط در دوران بی طرفی جنگ جهانی دوم را بر ایران تحمیل میکند بلکه آوارگان لهستانی را هم همچون جذامیان می نگرد و درستی روایت خاتون آنجا بوده که بر این وجوه رفتارهای استعماری تاخته.
کارنامه سیاه استعمار هرچند در جاهایی از سریال خاتون متمرکز بر وجه ناموسی و روایتگر بی عفتی هایی است که قوای اشغالگر بر ایرانیان تحمیل کردند اما آنچه سریال را دوست داشتنی میکند وجود ایرانیانی و در عین حال لهستانی هایی است که حتی در بدترین شرایط هم زیر سلطه نرفته و اخلاق را به کرسی مینشانند.
سریال خاتون به عنوان اولین سریال تینا پاکروان از منظر پروداکشن کاری بسیار دشوار است به خصوص که پاکروان اصلا تجربه تاریخی سازی نداشته و نخستین بانویی است که در ایران سریال تاریخی میسازد ولی تجربیات متعدد او در کارهای بیگ پروداکشن از کلاه پهلوی گرفته تا جرم و سگ کشی باعث شده از نظر تکنیکی کم نیاورد.
نویسنده: مسعود احمدی