تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : رضا استادی
حوزه : اسلایدر, خبر
شماره : 4688
تاریخ : 30 خرداد, 1396 :: 9:04
شبکه افریقایی جدید با مدیر «عربی دان» به کجا می رسد؟ راه اندازی چنین شبکه‌هایی صرفاً فعالیتی نیست که در چهارچوب کاری یک مجموعه خاص مانند سازمان صدا و سیما باشد و به واسطه حساسیت‌های این امر باید بخش‌های دیگر کشور همچون وزارت امور خارجه، مجمع تقریب مذاهب و... باید در خصوص آن اظهار نظر و در اداره آن مشارکت داشته باشند

سینما مثبت: انتشار خبر راه اندازی شبکه تلویزیونی جدیدی با نام «هوسا تی وی» برای ساکنان قاره افریقا سؤال‌ها و پرسش‌هایی جدی را در ذهن کارشناسان ایجاد کرده است.  

نمایی از طبیعت زیبای افریقا

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، صدا و سیما این روزها در حال راه‌اندازی شبکه‌ای جدید برای قاره آفریقا و مخاطبان هوسایی زبان است. روز گذشته روزنامه جوان در مطلبی مفصل به این موضوع پرداخت و از قول مدیر آن «محمدرضا حاتمی» نکاتی را درباره این شبکه مطرح و به این نکته اشاره کرد که صدا وسیما قصد دارد با راه اندازی این شبکه مخاطبان شبکه‌های بین المللی اش را تا قلب آفریقا گسترش دهد. نکته قابل تأمل درباره این شبکه انتخاب «محمد رضا حاتمی» به عنوان مدیر آن است؛ فردی که تخصص و زمینه اصلی تحصیلاتش «ادبیات عرب» است و در حوزه کاری نیز مسوولیت رایزنی فرهنگی ایران در کشوری عربی در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. بدیهی است برای فعالیت در حوزه‌ای مانند راه اندازی رادیو و تلویزیون، نیاز است تا مدیر آن حتماً به زبان و فرهنگ سرزمین مبدأ آشنایی داشته باشد. آنچه حاتمی در مصاحبه‌اش با جوان مطرح کرده، اطلاعاتی است که با جست و جویی ساده در اینترنت هم می‌توان به آن دست یافت. مثلاً اینکه «نیجریه با حدود 188 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقاست و از سال 2013 به عنوان بزرگترین اقتصاد قاره آفریقا شناخته می‌شود و رهبری اقتصادی و فرهنگی قاره آفریقا را به عهده دارد...نیمی از جمعیت نیجریه مسلمان و اغلب آنها اهل تسنن مالکی هستند. تقریباً ۱۲ میلیون نیجریه‌ای شیعه هستند....» البته تحلیل‌هایی هم از سوی حاتمی ارائه شده که جای تأمل دارد. مثلاً اینکه «هوسا زبان‌ها مثل اغلب آفریقایی‌ها به برنامههای سرگرم کننده، مستند و گزارش‌های مناطق دیدنی سایر کشورها علاقه فراوانی دارند... به خط خبری ضداستکبار و محور مقاومت نیز علاقه مند هستند....» مواردی است که نیاز به تعمق جدی دارد و باید دید تصور مردم این کشور از سرگرمی تا چه اندازه با مدیران تلویزیون ایران تطابق دارد و تا چه حد قالب‌های رسانه‌ای ما امکان عرضه محتوای مورد نیاز آن‌ها را دارد؟ آیا قرار است اینبار هم مانند راه اندازی شبکه آی فیلم، به جای آنکه مخاطب خارجی جذب شود، مخاطبان داخلی به سمت این شبکه گرایش پیدا کنند؟ حاتمی در این مصاحبه اعلام کرده در راه اندازی شبکه عربی، انگلیسی و فارسی ifilm، م پس از دو سال از فعالیت‌های رسمی این شبکه‌ها به درآمد زایی هم رسیده‌اند اما اشاره نکرده میزان این درآمدها چقدر بوده و چقدر این فعالیت سود آور بوده است؟! مخاطبان به خاطر دارند که تمامی محصولات تبلیغ شده در این شبکه «محصولات داخلی» بودند که صرفاً به دلیل اقبال شبکه در میان مخاطبان داخلی، از این کانال نمایش داده می‌شدند. حالا آیا سود حاصل از راه اندازی شبکه‌های فوق به اندازه تأمین هزینه دستمزد نیروی انسانی شبکه‌ها بوده یا اینکه صرفاً بخش اندکی از هزینه‌ها را پوشش داده است؟! رقم این هزینه‌ها دقیقاً چقدر بوده و چه زمانی فعالیت‌های شبکه به سود آوری رسیده است؟! به نظر می‌رسد راه اندازی چنین شبکه‌هایی صرفاً فعالیتی نیست که در چهارچوب کاری یک مجموعه خاص مانند سازمان صدا و سیما باشد و به واسطه حساسیت‌های این امر باید بخش‌های دیگر کشور همچون وزارت امور خارجه، مجمع تقریب مذاهب و... باید در خصوص آن اظهار نظر و در اداره آن مشارکت داشته باشند و از همه مهم‌تر مدیری برای آن انتخاب شود که به زبان و فرهنگ این مناطق آشنا باشد و تجربه زندگی در این مناطق را داشته باشد.

© 2018 تمام حقوق این سایت برای سینما پلاس محفوظ می باشد.