یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی تلویزیون

تُندخویی زنان چادری در سریال مناسبتی از یادها رفته

۱۳۹۸-۰۳-۱۱
Reading Time: 1 min read
2

سینما مثبت: در سال­های نه چندان دور سریال­های مناسبتی یکی از نقاط قوت تلویزیون محسوب می­شدند اما حالا چند سالی است به جز ایام نوروز که سریال پایتخت از سوی مخاطبان با اقبال مواجه می­شود، در سایت مناسبت­ها و بخصوص ماه مبارک رمضان، ضعف­های عجیب و غریب آثار نمایشی با انتقادهای فراوان از سوی مخاطبان مواجه می­شود.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، متن پیش روی شما، مطلبی است که توسط یکی از مخاطبان سینما مثبت به نام اسرا کمیلی درباره سریال ازیادها رفته نوشته شده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از یادها رفته سریالی است که به مناسبت ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه یک رفته است. یک داستان عاشقانه که برخلاف گفته سازندگان آن،مسئله کشف حجاب دوران پهلوی اول در حاشیه آن قرار دارد. به گفته بسیاری از منتقدین، این سریال کپی برداری شده از “شهرزاد” حسن فتحی است! با همان لوکیشن، همان قصه ارباب و رعیتی، همان ژانر و همان مقطع تاریخی.

سریال داستان مهربانو دختری شجاع و نترس از طبقه ضعیف جامعه را روایت می­کند که به عنوان ندیمه به فرانسه می­رود و در آنجا تحصیل می­کند. با اینکه او شخصیت اول زن است اما بیشتر نقش مفعول دارد تا فاعل و اتفاقات را دیگران رقم می­زنند و او فقط تب و تاب آنها را دارد. چیزی که در این سریال محبوبیت مهربانو را در بین اطرافیانش رقم می­زند و در جای جای سریال به چشم می­خورد چهره زیبای اوست.

نکته قابل تامل دوگانگی هایی است که در این سریال بسیار به چشم می­آید. مثلا خسرو عاشق و دلباخته مهربانو و یک تاجر  بزرگ تریاک است. اتفاقا اوتنها جوانی است که در فیلم نماز می­خواند. با قدرت نفوذ بالا در دربار و یک دستیار همه فن حریف برای زیر آب کردن سر .

مهراد رقیب عشقی خسرو یک بوکسور بی قید و بند است که برخلاف خسرو کار تریاک را کار درستی نمی­داند.او هم نفوذ و قدرت دارد اما نه به اندازه خسرو.

با توجه به تداخل داستان با کشف حجاب پهلوی،تنها دو زن در این فیلم پای بند حجاب هستند، یکی “معصومه” دختر دکتر ابوالصدق و دیگری “فریده” زن بابای مهربانو و از قضا هر دو یک صفت مشترک دارند به نام تندخویی!

معصومه توسط اتفاقی از داستان خارج می­شود و اما فریده؛ زنی سنتی، اهل سخن چینی، بد­بین ، فرصت طلب و اهل حرف مردم است!

با گذشت تقریبا نیمی از سریال  همچنان سرگردانی و یکنواختی در این سریال وجود دارد و مخاطب به دنبال یک ربط برای ورود یک کاراکتر جدید و خروج کاراکتر دیگر است.

وجود صحنه های بسیار خشن فیلم موجب شده تا شبکه یک برای گذر از انتقادها یک قید ۱۲_ درست در وسط سکانس ها استفاده کند. کاری که فقط یک شبکه ایرانی می­تواند در دنیا انجام دهد!

اهمیت سریال نسبت به سینما از باب تاثیرگذاری چند سوال کلیدی درمورد از یادها رفته را در ذهن ایجاد می­کند:

۱. آیا انتخاب ماه رمضان برای پخش این سریال با این همه صحنه خشن انتخاب درستی بود؟

۲. آیا وجود دونگانگی در شخصیت هایی مثل “خسرو” و “مهراد” اتفاقی است؟

۳. تقارن کشف حجاب با شخصیت پردازی “فریده” به عنوان تنها زن چادری و تاثیر گذار سریال چه تناسبی دارد؟

۴. آیا معرفی چهره به عنوان دلیل محبوبیت زن در این سریال یا سریال­هایی مانند آن کار درستی است؟ آیا این نگاه  به زن و حضور او در سریال ها نگاه درستی است؟آیا جایگاه و ارزشمندی مقام زن بر طبق آموزه­های دینی ما باید اینگونه معرفی شود؟

برچسب ها: از یادها رفته،اسرا کمیلی،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،سریال مناسبتی
نوشته قبلی

این سازمان تبلیغات اسلامی با جوان گرایی میانه ندارد؟

نوشته‌ی بعدی

چاله چوله های موسسه رسانه های تصویری کی پُر می شود؟

نوشته‌ی بعدی

چاله چوله های موسسه رسانه های تصویری کی پُر می شود؟

دیدگاه‌ها 2

  1. هاله می‌گوید:
    قبل 6 سال

    احسنت دقیقا همینطوره و این فیلم پر از تناقض و مشکله

    پاسخ
  2. ه می‌گوید:
    قبل 6 سال

    واقعا همینطوره ….اینطور نشون دادن شخصیتا یه اتفاق نیست…

    پاسخ

پاسخ دادن به هاله لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس